Mijn eerste week in Tralee

25 januari 2020 - Tralee, Ierland

Lieve allemaal,

Een update van mij vanuit Tralee. Afgelopen week was een drukke week. Na de introductieles van vrijdag, was het de bedoeling dat we ons eigen rooster in elkaar knutselden. Dit viel niet mee aangezien sommige klassen overlap hadden. Ik had een mooi rooster zonder overlap in elkaar gezet en was klaar om maandag naar school te gaan.

We namen de bus die elke dag een aantal keer rijdt. Het is €1,50 per keer dus €3,- per dag als je heen en terug met de bus gaat. Het is ongeveer 45 minuten lopen dus ik zal wel vaker de bus nemen. We zaten bij de eerste les en het ging meteen mis. De lerares vertelde dat Erasmus studenten het vak beter niet konden volgen omdat ze het Engels level niet aan zouden kunnen. Vervolgens wachtte ze totdat we opstonden en weggingen. Dit hebben we natuurlijk niet gedaan want we wilden kijken of de les iets voor ons zou zijn. Aan het einde herhaalde ze dit statement nog een keer. Ik was bang dat wanneer ik het wel zou blijven volgen, ze het ons heel moeilijk zou maken dus toen heb ik mijn rooster veranderd. Door verschillende oorzaken heb ik dit nog 2 keer moeten doen maar als ze nu niks meer veranderen, dan is het goed. Ik heb 1 overlap maar Evi (Duitse meisje) gaat naar die les en ik mag haar aantekeningen dan overnemen. Dit is mijn rooster nu:

B83DD74A-3438-4164-9A48-B6A3D5458D84

De rest van de week was prima op school. Een aantal lessen die ik wilde volgen, konden niet of bleken niet zo leuk te zijn. Ik ben blij dat er iets uit is gekomen. De bus tijden naar school zijn een beetje onhandig soms. De bus gaat 3x per dag vanaf ons appartementencomplex. Als je op een andere tijd  naar school wilt, moet je eerst een stukje lopen. Ik denk dat ik het nu wel een beetje uitgevogeld heb dus het moet goed komen volgende week. Een aantal lessen heb ik samen met Erasmus studenten maar ook een aantal met alleen Ierse mensen. Tot nu toe erg vriendelijk. Een van de leukste / interessantste vakken die ik nu heb is: 'Travel information Systems'. Bij dit vak leer je de verschillende vliegtuigcodes en uiteindelijk kun je met behulp van een GDS (global distribution system) een echte boeking maken voor iemand die een reis met het vliegtuig gaat maken. Wat er niet bij verteld werd, is dat ik nog wat extra geld moest betalen om deel te nemen aan deze les. Je krijgt namelijk aan het eind van de periode een certificaat. Ik heb besloten dat ik het geld wel waard vond en ga dit vak lekker volgen.

Deze week heb ik ook mijn huisgenoten leren kennen. Voordat ik even los ga, het zijn 3 super vriendelijke meiden. Maar....... Toen ik voor het eerst daar binnenkwam, rook het al niet zo fris en lagen er overal lege drank flessen. Toen ze zondag thuis kwamen, had ik al wel door dat ze niet vies waren van een feestje. Zondagavond kwamen alle studenten thuis van een maand vakantie (Die mensen hier hebben echt mega veel en lang vakantie) en het was echt gekkenhuis op het appartementencomplex. Toen om 3 uur 's nachts de techno muziek in het appartement boven me nog niet was gestopt, had ik het wel even gehad. De volgende dag heb ik met mijn huisgenoten gepraat en ze vertelden me dat ze super goede vriendinnen waren en elkaar al van jongs af aan kenden. Ook vertelde ze me dat dinsdag, donderdag en dus ook zondag studentenavonden zijn. Hartstikke gezellig natuurlijk maar ik wil ook nog een beetje kunnen slapen. Maar goed, 3 avonden is te overzien. (Ik ga zelf natuurlijk ook wel eens wat doen) Het probleem was alleen dat die 3 meiden allemaal een vriend hebben en die zaten dus allemaal de hele tijd in ons appartement. Wanneer ik dus iets wilde koken of uit de koelkast wilde pakken, zaten die stinkjongens (sorry maar het was wel echt zo) daar in die woonkamer. Ik voelde me er eigenlijk super ongemakkelijk door want ze gingen ook niet echt een gesprek aan ofzo. Daarnaast werd ons appartement als centrum voor de feestjes gebruikt. Ik voelde me dus echt een beetje als een gast daar en totaal niet op mijn gemak.

Donderdag ben ik naar de receptie gegaan om te vragen of er niet een mogelijkheid was dat ik ergens anders heen kon. Er was nog een andere jongen die het Erasmus programma doet die liever bij een andere Erasmus student zat omdat hij niet zoveel aanspraak in het weekend had. Iedereen gaat namelijk naar huis in het weekend. De man van de receptie zei dat het misschien mogelijk was om met z'n tweeën bij 2 meisjes in te trekken op een ander deel van het complex. Dit leek mij eigenlijk wel een mooi plan en zo had ik ook meteen een goede reden om weg te gaan omdat ik met een 'vriend' ging wonen. De 'vriend' moest dit zelf natuurlijk ook willen. Ik ben naar hem toegegaan en heb gevraagd hoe hij hierover dacht. Hij wilde er heel even over nadenken omdat hij nu steeds met zijn huisgenoot mee naar school kon rijden. 'S avonds appte hij dat hij het ook wel zag zitten omdat hij liever niet het hele weekend alleen was. Vrijdagochtend heb ik meteen doorgepakt. Ik vertelde mijn huisgenoten dat ik met een vriend ging wonen en hoppa weg was ik. Natuurlijk moest ik wel een aantal keer lopen met mijn spullen maar gelukkig hielp Evi mee.

Op dit moment woont er 1 Iers meisje dat in het weekend naar huis gaat. Ze wist niet echt wie de andere was aangezien die meid op stage was. Ik zei dat ik uit een nogal feestbeest gebied kwam en toen zei ze: 'Dat is hier niet!' Nou toen werd ik gelijk helemaal rustig en nu zit ik lekker in een wat rustiger huisje met Dennis. Hij vind het ook een stuk gezelliger zo.

Gisteren was ik lekker vrij en de zon begon te schijnen. Ik ben eerst met Evi gaan lunchen en toen zijn we samen met Dennis naar de windmolen gelopen.

06A06D74-FC1D-4BE2-8E1E-92704D8ABAF5 9D0E7511-4410-435C-BC81-F3A2715CD6F9 247B6739-F9E0-4BEE-8C80-37177E938527 E4AD4A78-25C8-443E-B172-F9558122CA181124848B-1075-410A-8274-5E81C17D137A6211CFFA-EF17-4127-B5C7-4C6A408FC7BF

Het was wel een uur heen en een uur terug lopen maar dat vonden we allemaal niet erg. Het is hier echt wel heel mooi en soms realiseer ik me niet dat ik hier echt nog wel een tijdje woon. Helaas zal het weer niet altijd zo mooi blijven haha. In de stad zijn ze bezig met het Chinese nieuwe jaar. Dit omdat er veel Chinese bedrijven in de omgeving zitten en er veel internationale studenten zijn. Gisteren was het aftellen voor het nieuwe jaar en er zou een draak komen. Ik stelde me voor dat dit best wel eens een coole show zou kunnen worden. Op de terugweg van de windmolen, liepen we weer door de stad en daar was hij hoor: 'DE DRAAK'

B2009FAF-D263-4BB2-9871-2AB2A7EE674D

E63872D4-9F03-49E9-8AC8-29AD05AC3A31 Super cool

Maar goed, dit was het eerste jaar dat ze dit deden dus volgend jaar ziet hij er misschien beter uit. Toen we thuiskwamen hebben Dennis en ik samen boodschappen gedaan en pasta gekookt. Dit was zijn eerste zelf gekookte maal sinds zijn aankomst dus ik voelde me een beetje zijn moeder haha. Hij zei dat dit de leukste dag voor hem was tot nu toe dus dat vond ik wel heel erg schattig. Hij heeft best wel last van heimwee (ook omdat hij een vriendin heeft) dus ik vind het ook wel fijn voor hem dat we nu samen zitten zodat hij ook gewoon wat aanspraak heeft in het weekend. In de avond zijn we met alle Erasmus studenten naar de pub gegaan. Rond half 11 ging de groep naar de volgende pub maar er zou net live muziek starten. Evi en ik bleven daar dus lekker en was errruggg gezellig. De avond eindigde, zoals het hoort, bij de Mac.

Vanavond gaan we waarschijnlijk naar de bioscoop en morgen misschien nog een uitstapje maken. Ik zit nu in ieder geval echt helemaal op mijn plek.

Groetjessssss

1. Margriet:
    Leuk verhaal!!
    Dit huis past veel beter bij jou!!
    Je hebt het prima opgelost!!
  2. INGRID:
    25 januari 2020
    Wat een mooie blauwe luchten op de foto's.
    En fijn dat je nu een prettig woonverblijf hebt.
    En ook interessante vakken waar je later zeker wat mee kan.
    Ja de eerste week zit er al weer op.
    Je zult zien de tijd gaat best snel om.
    En heerlijk om zo mee te beleven van je wel en wee.
  3. Wijnie:
    25 januari 2020
    Hahaha, expectation and reality...
  4. Joost:
    25 januari 2020
    Fijn dat je een rustiger plekje hebt gevonden! Weg van die feestbeesten! You go girl!
  5. Hetty Hermelijn:
    26 januari 2020
    Ik ben weer erg snel met reageren haha.... zojuist je verslag uitgelezen. Fijn dat je nu op een rustige plek zit met , so it seems , relaxte vrienden. Moest erg lachen om de “draak”.
    Fijne zondag!
  6. Jeannette:
    26 januari 2020
    Wat een drukke week met veel geregel, maar super opgelost Loes om naar een rustiger huis te verhuizen. Gelukkig is alles op school ook opgelost dus nu gaat het beginnen. Vind dat je leuk verhaal ervan maakt en dat wij dat allemaal kunnen lezen. Kijk uit naar het volgende verhaal en wens je een fijne studieweek. Trots op je Loes.👍👍😘
  7. Henk Deutekom:
    28 januari 2020
    Loes wat ben je toch een kanjer
  8. Liesje:
    30 januari 2020
    Leuk verhaal Loesje! goed dat je voor jezelf hebt gekozen! En gezellig dat je met Dennis kan chillen in de weekenden :)