De reis naar Ierland

17 januari 2020 - Tralee, Ierland

Lieve allemaal,

Het plan was om gisteravond een update te plaatsen over de reis naar Ierland die ik gisteren heb gemaakt. Ik was alleen zo moe dat ik in slaap ben gevallen en hier dus niet meer aan toe kwam. Het is nu 05:51 en ik ben natuurlijk al lekker wakker dus schrijf ik de update gewoon nu.

Het begon eigenlijk woensdagavond al toen ik mijn koffer definitief aan het inpakken was onder het genot van een aantal afleveringen van Kees van der Spek. Heerlijk. Het was even passen en meten want mama heeft een plakboek gemaakt met allemaal foto’s van mensen die me gedag zeggen en die MOEST natuurlijk mee.

69F389B3-B74D-4821-8E0B-14DD55435ED5
Donderdag ging de wekker om 04:00. De koffers ingepakt en richting Schiphol. Op Schiphol aangekomen heb ik meteen mijn koffer ingecheckt. Hij was 24 kilo en hij mocht 25 zijn dus dikke prima.

FFCA80E8-D5EA-4D56-BFC6-D356234219BF

Toen ik terug naar mama liep waar Joost, Lotte en Britt ook waren, stonden daar opeens Juul, Yvon en Joy. Die kwamen me dus ook uitzwaaien als verassing. Echt super lief!!! Met z’n 8en hebben we lekker een kopje koffie en thee gedronken. (4,50 voor een kopje thee jaja). Daarna was het toch echt tijd om afscheid te nemen. Ben iedereen ongeveer 3x langsgegaan denk ik en toen zei ik dat ik ging omdat ik dit anders bleef doen. Het was heel raar om weg te lopen van iedereen maar voelde me ook wel heel stoer. Ik had geen tijd om te huilen want eenmaal boven moest ik door de douane en toen moest ik nog ongeveer 20 minuten lopen naar de gate.

9C428E37-1E39-44CC-B710-9D905E9B53EF 5363256D-F7C0-41DB-B593-2C96049E7646       AC93B272-919D-440A-9DCF-8F7AD33E105B CB9BBFBB-7E6B-44EB-8958-2C47864E5F0D
Toen was het tijd om het vliegtuig in te gaan. Ik vind vliegen echt doodeng maar was nog heel rustig. Er zat niemand naast me dus dat was niet zo gezellig. Ik heb mijn koptelefoon opgezet en heb heel rustig muziek geluisterd. De eerste 3 kwartier ging dit prima maar daarna werd ik getest... we hadden last van super erge turbulentie waardoor ik het idee had dat ik in een achtbaan zat. Ik heb me heel erg gefocust op mijn muziek en mijn ademhaling omdat ik suuuuper misselijk werd. Ik wilde geen herhaling van Krakau want nu was er niemand om mn koffertje vast te houden als ik moest kotsen. Ik was super blij dat we geland waren en toen ben ik eerst even rustig gaan zitten. Het ging al snel wat beter en toen kwamen de koffers al uit het vliegtuig. Stelde echt niks voor op zo’n klein vliegveld😂

Alles ging sneller dan gedacht en ik liep naar buiten. Het plan was om een taxi te nemen naar het treinstation. Mijn eerste gedachte toen ik buiten kwam was: WAAROM ZIJN AL DIE TAXIS LEEG?!?!!!!!? Maar toen ik goed keek, zaten er wel chauffeurs in maar natuurlijk aan de andere kant🤓 Was wel even grappig voor mezelf. Toen stapte ik in een taxi en leuk gesprek gehad met de chauffeur.

Toen moest ik best wel lang wachten op het treinstation in Cork. Het was wel grappig want er waren van die poortjes net als bij ons maar zodra een trein aankwam en het was de eindbestemming, moest eerst iedereen eruit voordat de poortjes weer opengingen voor de nieuwe mensen. De trein arriveerde een half uur van tevoren dus ik kon lekker daarin gaan zitten. Voor wie nog steeds denkt dat ze in Ierland geen andere taal spreken: dat doen ze dus wel en je verstaat er niks van. Gelukkig roepen ze alles daarna in het Engels om. Ik had vooraf treintickets gekocht en hierdoor stond mijn naam boven de stoel. Best leuk.

9EF9BFDA-BE90-4342-8D29-CEC93C194A22

We gingen weg met 15 minuten vertraging en mijn overstap was een half uur. Ik heb het idee dat ze het hier allemaal rustig aan doen. Het maakt niet zoveel uit als ze niet op schema lopen dus je moet goed plannen als je ergens op tijd moet zijn. Er kwam een vrouw tegenover me zitten die het boek: me before you aan het lezen was. Ze was bijna op het einde dus ik dacht al oei mevrouw er staat u iets te wachten (is een zielig boek). Toen had ze het uit en begon ze te huilen. Ik zei dat ik de film had gezien en dat ik haar wel snapte. Nou ja gesprekje gevoerd en toen vroeg ze wat ik hier kwam doen. Dus ik vertellen dat ik hotel management studeer en dat ik naar school ga in Tralee. Ze vertelde dat ze in een plaats een b&b runde en dat ze dat soort mensen wel goed kon gebruiken. Ik zei dat ik dacht dat ik niet mocht werken en toen zei ze ohh nee inderdaad. Maar had ik bijna even een baan gescoord😂 Op het station van de overstap kon ik zo in de andere trein stappen want die stond al klaar. Deze reis was nog 1,5 uur ongeveer. Super mooi uitzicht en groene vlaktes

7FE81616-AD2D-430C-9AFA-22AFDDAFF501

Aangekomen in Tralee heb ik weer een taxi gepakt naar het appartementencomplex. Daar werd ik vriendelijk geholpen. Ik zit in een appartement met 3 Ierse meiden maar die  heb ik nog niet gezien ivm de vakantie. Hij verwachtte ze rond maandag weer terug. Best raar om dan in iemand anders huis, want zo voelt het een beetje, spullen te moeten gebruiken etc. Kan niet wachten om ze te ontmoeten en hopelijk zijn ze aardig! Ik ben eerst maar naar het grote winkelcentrum gelopen omdat ik toch wel wat dingen nodig had. Ik kwam langs de receptie en stelde nog een paar vragen. Ik moet straks naar school en had gelezen dat er bussen gingen. Ik vroeg dat aan die man maar hij zei dat ze nu niet rijden ivm de vakantie. Alles ligt dus een beetje stil hier. Hij zei ook dat 2 deuren naast mij 2 meiden uit België zitten die ook van exchange zijn. Zij moeten dus ook naar school. Ik belde bij ze aan maar ze deden niet open. Toen ben ik maar naar het winkelcentrum gegaan. Ik zag de Tesco en daar hebben ze echt bijna alles dus ik besloot daar mijn eerste boodschappen te gaan doen. Ik hoorde voor mij opeens 2 meiden in het Nederlands praten en ze hadden een lijstje gemaakt van dingen die ze nodig hadden. Mijn hersenen werkten heel snel en ik sprak ze aan of zij toevallig in appartement x6 zaten. En ja hoor het waren de 2 Belgische meiden. Meteen een van hun nummers in mijn mobiel laten zetten en gevraagd of we een taxi konden delen. Dat vonden ze prima dus ik heb s avonds een taxi voor straks geregeld.

Ik heb een aantal dingen gekocht die ik nog nodig had en alles een plekje gegeven. Nu lig ik dus nog in mijn bed die best wel lekker ligt. Af en toe krijg ik zo’n paniek gedachte: wat ben ik aan het doen?? En het is ook best raar dat ik hier de komende 4 maanden zit maar het gaat allemaal goed komen. Ben benieuwd naar de andere internationale studenten en mijn huisgenoten. Als die leuk zijn dan scheelt dat al heel erg. Moet ook wel even wennen dat het wat lastiger is om jezelf te verplaatsten. Een fiets is hier niet heel gebruikelijk en alles zit best ver van elkaar. Maar als de bussen gaan rijden dan komt het vast wel goed. Ik hou jullie op de hoogte en ben heb zin in vandaag💪🏻

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Margriet:
    17 januari 2020
    Jij hoeft niet in paniek te raken lieverd: je hebt in je eentje gevlogen. Je scoort bijna een baan. Vind je Belgische buurmeisjes in een mega grote supermarkt zonder dat je weet hoe ze eruit zien. Je gaat een taxi regelen om naar school te komen. Als je een half schooljaar in het buitenland kunt verblijven waar je niets en niemand kent, kun je alles aan in je verdere leven!!
    Je bent een stoere meid!!
    Xx
  2. Jeannette:
    17 januari 2020
    We zijn super trots op je Loes, knap dat je dat allemaal alleen geregeld hebt. Heel veel succes vandaag op school en dikke knuf van ons.
  3. INGRID:
    17 januari 2020
    Heerlijk wat schrijf je leuk .we beleven het met je mee.wil dit boek graag uit lezen zo gezegd.ben benieuwd naar je huisgenoten en school enz
  4. Suzanne:
    17 januari 2020
    Wauw Loes wat ben je stoer! Knap hoe je je redt in een vreemde omgeving en zo positief bent. Hou vol en veel plezier. X
  5. Joost:
    17 januari 2020
    Lekker bezig zusje! Trots op jou hoe je alles aanpakt! Het universum is aan je zijde. xxxxxx
  6. Bayonne:
    17 januari 2020
    Dapper met een hoofdletter D! Wat heb je dit geweldig gedaan. En dat jij nu net twee Belgische meiden moet ontmoeten. Kun je af en toe Nederlands praten. Hoop ik. Of spreken ze alleen Frans?

Hoe was je introductiedag vandaag?

Fijn dat je nu nog een weekend hebt om een beetje rond te kijken.
    Ik verheug me nu al op de rest van de belevenissen.

Ben knettertrots hoe je de reis gedaan hebt. De rest wordt appeltje-eitje!
    Kus
  7. Loes Roskam:
    17 januari 2020
    Jaa de Belgische meiden spreken inderdaad Nederlands.

Introductiedag was erg leuk. Een stuk of 30 internationale studenten dus helemaal niet veel. Heb al een aantal mensen ontmoet die ook op dit complex wonen dus dat is super leuk!
  8. Evelien:
    17 januari 2020
    Trots op je buur! Dit doe je toch naar mooi even, dus dan komt het de 4 komende maanden ook vast en zeker goed! Ben benieuwd naar je Ierse roomies. Rock on!
  9. Hetty Hermelijn:
    18 januari 2020
    Wow Loes....heb nu pas je verslag gelezen. Ik schoot al vol bij het afscheid van Margriet op Schiphol. Met bewondering heb ik de rest gelezen. Ik vind je super dapper dat je de eerste dag zo hebt doorgebracht. You can do this!!!!!
  10. Benthe Bleeker:
    19 januari 2020
    Lekker bezig Loes! Eerste obstakels lekker overwonnen! Hopelijk zijn je huisgenoten een beetje fijn! x